Markus, 27 Ă„r
Historie
I tillegg til Ă„ ta fag pĂ„ ASK gjĂžr jeg egentlig ikke sĂ„ veldig mye. VĂŠrt fullt fokus pĂ„ studiene. Foruten om tiden som gĂ„r til Ă„ lese pĂ„ historiefaget, liker jeg Ă„ gĂ„ tur i byen og tilbringe tid med samboeren min.Â
Jeg Ăžnsker Ă„ ta en bachelor i Organisasjonspsykologi, HR og ledelse pĂ„ BI. Trenger bare historie og norsk for Ă„ komme inn med 23/5-regelen. Tar opp fag som privatist siden jeg var mye plaget med psykiske lidelser nĂ„r jeg gikk pĂ„ skolen og fikk dermed ikke godkjent vitnemĂ„l grunnet fravĂŠrsgrensen pĂ„ vgs.Â
Markus sine fag:Â
HistorieÂ
4.900,-
Kort, presist og lĂŠreriktÂ
- Studieopplegget pÄ ASK har vÊrt helt fantastisk. MÄten jeg studerte pÄ var fÞrst Ä lese det som var anbefalt i forkant av videoundervisningen. Deretter sÄ jeg selve videoundervisningen og tok notater underveis direkte fra ASK sitt notatfelt. Disse notatene var det jeg brukte som forberedelse for Ä svare pÄ oppgaven jeg fikk pÄ privatisteksamen. Det at videoene var sÄ korte gjorde det lettere Ä komme gjennom dem. Jeg har prÞvd nettstudier pÄ Sonans tidligere og der var undervisningen ofte pÄ godt over 1 time per video, og det gjorde at det kunne til tider vÊre vanskelig Ä fÞlge med.
- Studieplanleggeren satt en grei start pÄ hvordan jeg skulle strukturere hverdagen for Ä komme meg gjennom faget i tide til eksamen. Det Ä fÄ en pekepinn pÄ nÄr ASK mente jeg burde vÊre ferdig med visse deler av pensum, gjorde at jeg kunne strukturere hverdagen mere nÞye basert pÄ disse tidsfristene. Men den kunne gjerne vÊrt mer detaljert.
Lesedager vs skrivedager
- Hvordan jeg strukturerte studieuka mi, kom litt an pĂ„ hvor stort hvert tema var. Dersom det var mye Ă„ lese og flere videoer Ă„ se gjennom, satt jeg det opp slik at feks mandag gikk til lesing i historieboken om 1. og 2. verdenskrig og tirsdag til Ă„ se videoundervisningen og ta notater. Det Ă„ skille mellom det som var lesedager og skrivedager gjorde det enkelt for meg Ă„ komme gjennom pensum pĂ„ en effektiv mĂ„te. Det ble det mer oversiktlig for min egen del og jeg fĂžlte at jeg fikk mye ut av det. Det Ă„ vĂŠre godt forberedt fĂžr videoundervisningen var personlig en nĂždvendighet for Ă„ forstĂ„ faget best mulig. Har hatt stort fokus pĂ„ faste rutiner, sĂ„ jeg sto opp rundt kl 9 for Ă„ ha tid til diverse og startet Ă„ lese kl 12. Enten sĂ„ leste jeg pĂ„ hybelen eller i lesesal.Â
PrÞvemuntlig ga selvtillitsboost
- Jeg gjennomfÞrte prÞvemuntlig fÞr eksamen og for meg var det ufattelig viktig. Da fikk jeg virkelig fÞle pÄ alvoret og testet meg skikkelig i trygge omgivelser. NÄr jeg da skulle ha eksamen var jeg ikke bare forberedt faglig, men ogsÄ mentalt forberedt pÄ hva jeg hadde i mÞte. Dette hjalp veldig pÄ nervene og usikkerheten jeg hadde. Det at prÞvemuntlig gikk sÄ bra som den gjorde ga meg ogsÄ en god selvtillitsboost fÞr eksamen og jeg ble mye mere trygg pÄ meg selv.
Strukturere studiehverdagen etter egen klokke Â
- For meg var det veldig fint Ă„ kunne organisere hverdagen etter min egen klokke. Det har aldri for min del vĂŠrt tvil om mine faglige kunnskaper, der fravĂŠrsgrensen var det som fĂžrte til at jeg sitter i dag uten vitnemĂ„l. SĂ„ jeg har stortrivdes med all den friheten som fĂžlger med det Ă„ ikke vĂŠre tvungen til Ă„ gĂ„ pĂ„ en skole for Ă„ bestĂ„ fag.Â
Etter Ä ha fullfÞrt privatistfagene, er jeg fornÞyd for Ä si det mildt. Jeg hadde som mÄl Ä bestÄ, men endte opp med en 5'er pÄ eksamen:)